vrijdag 25 november 2016

Bestolen door de RET


'Help, politie! Ik word bestolen'
'Door wie wordt u bestolen, meneer'
'Door de RET'
'Door de RET? Gebeurt dat op dit moment?'
'Nee, per 1 januari 2017!'
'O meneer, belt u tegen die tijd maar weer terug'

Tja, kon ik nu al maar aangifte doen van diefstal met voorbedachte rade. Dan zou ik het doen. Maar ik ben bang dat ze me op het politiebureau meewarig zullen aankijken. Ze zullen me eerder door een arts laten onderzoeken, dan dat de feiten zullen worden genoteerd.

Maar per 1 januari 2017 worden talrijke reizigers en ik bestolen door de RET. Op die dag kunnen wij geen 2- of 3-dagen-kaart nog kopen. Afgeschaft door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, op voorspraak van de RET.

Voorgeschiedenis

Aan dit verhaal gaat een voorgeschiedenis vooraf. Ik ben geen van man van geheimen. Ik speel juist graag open kaart. Alles op tafel.

Twee jaar geleden schreef ik op deze plaats over het gebrek aan vernieuwing van reisproducten in het openbaar vervoer, ook in de regio Rotterdam.

Na het vervangen van de strippenkaart door de OV-chipkaart zaten wij als reizigers nog steeds met de zone-indeling opgescheept. Een antiek systeem, niet van deze tijd.

Dat geldt zeker voor de vaste gebruikers van het openbaar vervoer, oftewel de abonnementhouders. Door dat zone-systeem worden we tot de dag van vandaag gedwongen om een vaste route te rijden. Als je, zoals ik, van Spijkenisse naar Coolhaven rijdt - móet je met de metro over Vijfsluizen. Dat heeft te maken met het sterrensysteem van de zones. Sterrensysteem? Huh!

Het kan allemaal veel simpeler. Wie veel reist, krijgt naar aanleiding van het aantal gemaakte kilometers steeds meer korting. Weg abonnementen, weg administratie.

Na mijn blog van 2 jaar geleden probeerde ik allereerst politici in beweging te krijgen. Dat op zich is al een kunst... Alleen de PvdA in Lansingerland nam de uitdaging aan. De partij stelde vragen aan het lokale college, dat in de beantwoording achterover leunde en de rol van de RET als koploper op het gebied van vernieuwing prees.

Naar de RET

Dat schoot niet op. Dus ik trok de stoute schoenen aan en ging om tafel met de RET. In een geanimeerd gesprek vertelde de directeur marketing over de plannen en ontwikkelingen. Achter de schermen werd hard gewerkt aan vernieuwingen. De RET wil, zoals Lansingerland al stelt, koploper blijven.

Uiteraard zag het vervoersbedrijf uit de verkoopcijfers dat aan het einde van het metronetwerk meer slimmeriken zoals ik woonden. Die kochten ook een 2- of 3-dagen-kaart. Veel goedkoper waren wij overigens niet uit. Ja, de mensen die vanuit Spijkenisse met Randstadrail naar Den Haag reisden of van Spijkenisse naar de eindpunten in Nesselande of De Terp. Maar vaak was het vooral kruimelwerk.

Na het gesprek vertrok ik in de hoop dat de RET met de Rotterdamse aanpak van 'geen woorden maar daden' stappen zou zetten. Het vervoersbedrijf deed echter nagenoeg niets. Ja, het reizen voor groepen werd vergemakkelijkt. Maar nieuwe reisproducten, ho maar.

Nieuwe tarieven

De politici in de regio Rotterdam - Den Haag zaten ook stil. Alsof ze allemaal een prima reiskostenvergoeding hebben of in een dikke dienstauto rijden. Er veranderde niets.

Ik vreesde dan ook met angst en beven het moment dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de nieuwe tarieven voor 2017 zou openbaren. Zouden de tarieven voor de 2- en 3-dagen-kaarten fors stijgen? Haha, nee dus. Ze werden gewoon op 16 november gewoon afgeschaft...

Klucht

Hoe dat ging is op zich een klucht. Op dinsdag 16 november moesten de leden van de bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit naar aanleiding van de stukken beslissingen nemen. Bij behoorlijk bestuur moet je zeker een week de tijd hebben om de stukken te doorgronden. De papieren werden echter deze keer op maandag 15 november verstrekt c.q. openbaar gemaakt.

Een beetje bestuurder had met de vuist op tafel geslagen en gezegd dat dit niet kon. Hoe kun je je dan nog verdiepen in het hoe en het waarom van voorstellen? Zeker als je weet dat het wethouders zijn die al hun handenvol hebben aan hun gemeente.

Maar de vertegenwoordigers van de 23 gemeenten waren al lang blij dat de andere tarieven van het OV niet stegen. Dan was het afschaffen van de 2- en 3-dagen-kaarten toch maar een klein verlies.

Op 16 november was er een enkeling die knokte. Die afdwong dat er komend voorjaar eens nagedacht gaat worden over hoe klantvriendelijk het huidige systeem is. Wellicht komen er dan eindelijk eens enquêtes om de wensen van de reiziger te peilen.

Want het verschil in deze regio is groot. De automobilist die de spits mijdt wordt financieel geprezen. Welk voordeel heeft de brave, milieubewuste OV-reiziger? Het is alsof je ergens al 50 jaar klant bent. Nieuwe klanten krijgen een tablet. En jij?

Kannibalisme

Weet u trouwens waarom de 2- en 3-dagen-kaarten zijn afgeschaft? De RET noemde het in de argumentatie kannibalisme. Je moet maar durven. Alsof de slimme reiziger de hand van de RET opeet.

Uiteraard is dat niet de reden. Die is heel simpel. De directie van de RET heeft de nieuwe concessies via inbesteding verworven met als belangrijke motivatie dat het bedrijf met veel minder subsidie van de metropoolregio uit kan. En als je scherp gaat zeilen, zoals de RET-directie, dan zet je ook die slimmeriken van die 2- of 3-dagen-kaarten graag buitenspel.

Aan ons als reizigers de taak om een nieuwe creatieve manier te bedenken. Een beetje kannibaal lust de RET vanaf nu rauw. Wie de regels van het open-kaart-spelen op deze manier overtreedt, mag wat mij betreft met huid en haar worden opgepeuzeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten